3. dubna 2012

Ploskořez je super!

Už jsme zde měli doporučení čtenářů na tzv. ploskořez, a konečně mohu přidat i já své zkušenosti. (:-))

Ploskořezy tří velikostí dnes přišly poštou, byly smontovány s násadami a těšily se na podvečer, až půjdem na zahrádku. Zatím byl studován návod k použití, který mi nejprve zamotal šišku -  (např.: můžete provádět 13 operací, operaci 1 provedete tak, že ... atd. atd) - sakriš, tak ono to bude složitý ... A tak byl návod odložen, a ploskořez přenesen přímo do terénu. (Jinak - přiložená příručka Země - věda je pro mě velmi poučná.)

Na zahradě pak naprosté nadšení - jakmile vezmete ploskořez do ruky, okamžitě přijdete na to, jak co dělat. Vše, co slibuje prospekt, je pravda! Nahradí prakticky veškeré ostatní rycí, hrabací, kopací a sekací nářadí, a funguje dokonce líp než každé z nich. Je to díky tomu, že má naostřené hrany a mnoho možných úhlů použití.

My jsme dělali řádky na zanedbaném záhonu asi tak 15x2 metry, a ploskořezem to šlo jedna radost, snadno a rychle. Nadchlo mě i např. "kosení plevele" - záhon máte okamžitě čistý, plevel tam můžete nechat jako mulč nebo dáte na kompost, nemusíte se ohýbat ...

Je dobré mít všechny 3 velikosti - na dělání záhonů se hodí nejlépe ten největší, Silák, a menší se hodí na jemnější práce, všechny byly dnes využity.

Ocení ho samozřejmě ti, co pěstují více zeleniny - máte-li trávníček a trvalky, tak si ho tolik neužijete, i když taky ...

Fakt bomba (:-))), doporučuju!

P. S.  
Dle komentářů vidím, že bude třeba dodat, že ploskořez nebude velkým přínosem pro ty, co lpí na tradičním hospodaření - na podzimním a jarním hlubokém rytí. 
Ploskořez je pro ty, kteří chtějí hospodařit organicky, což znamená mimo jiné neobracet půdu do hloubky, ale jen kypřit. Půda se jím neryje, ale kypří se kopáním, podobně jako motykou, ale mnohem snadněji. S námahou při rytí se to vůbec nedá srovnat.
Avšak moje krátká zahrádkářská zkušenost ukazuje, že většina zahrádkářů si to bez pořádného rytí neumí představit ...
Takže je to pro ty, co jsou ochotni zkusit něco nového. Ostatní ať si rejou.

20 komentářů:

  1. Jak se s tím ryje? Dáte video? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Před vynálezem "ruchadla" bratranci Veverkovými,se rylo špičatým klackem-možná by stačilo,zašpičatit násadu.

      Vymazat
    2. Tím se neryje. Nejprve je třeba přijmout metodu neobracení půdy naruby, což pro tradiční zahradníky může být velký problém, ale pro biozahrádkáře žádný, ti vědí ...

      Půda se tedy neryje jako rýčem, ale jen kypří, jako motykou, podle potřeby až do hloubky 15 cm, ale doporučuje se co nejméně. Jde to mnohem snadněji než každou motykou, co máme, a s námahou při rytí se to nedá vůbec srovnat.

      Video není třeba, jak to vezmete do ruky, víte jak na to. Ploskořez si obrátíte v ruce během sekundy podle toho, co chcete zrovna uhrábnout, ukopnout, nakypřit, nahrnout, atd. atd. - neomezené možnosti.

      Je to vlastně motyka, vtip její mnohoúčelovosti spočívá v jejím geniálním tvarování a v tom, že je ostrá.

      Orgonet

      Vymazat
    3. Na provzdušnování půdy bohatě postačí i vidle.Zapíchnu,zavrtím párkrát tam a zpět a taky to funguje.T.

      Vymazat
    4. Vidle na provzdušnění jo, ale na dělání záhonů a řádků je ploskořez nesrovnatelně praktičtější, rychlejší a s daleko menší námahou. Den předtím jsme dělali řádky rýčem i vidlema, rozbíjeli hroudy motykou, hrabali hráběma - a udělali jsme mnohem míň než další den pouhým ploskořezem. A na odplevelování je to naprosto geniální nástroj - odpadá klečení v záhoně a ohýbání, všude dosáhnete ...
      Na provzdušnění trávníku ovšem ty vidle zůstávají potřebné.

      Vymazat
    5. No to už stojí za zvážení a vzhledem k tomu,že je to z Urajiny,kde nikdy nedostali lidi nic zadarmo...A jak to bylo s tím nezničitelným kolem.Budu to muset vyzkoušet,taky mi ty záhony dávvají do těla.Děkuju.T.

      Vymazat
  2. Za kus ohnutého plechu-trochu drahá sranda,nezdá se Vám?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Paralen aktualne stoji 100kc (moc me to prekvapilo, dlouho jsem nic nepotreboval), vlastni ovoce a zelenina z nevycerpane pudy je dobry zaklad, aby clovek neutracel za chemii. Takze je to drahe, ale vydrzi urcite 10 let, neni to china

      Vymazat
    2. Je to z kvalitní ukrajinské kalené oceli, to jen tak nezničíte. Myslím, že to vydrží už doživotně.

      Vymazat
  3. Souhlas
    http://www.kluboz.cz/kluboz/eshop/1-1-UZITECNE-PLOSKOREZY/9-2-Ukazka-z-publikace-Zeme-veda

    OdpovědětVymazat
  4. taky jsem si koupila a je to perfektní

    OdpovědětVymazat
  5. Hi there, Great info. Does anyone like http://www.noticiasysalud.com/?
    I know where to get it cheap.
    Also see my page > http://www.noticiasysalud.com/

    OdpovědětVymazat
  6. Hi there, Great info. Does anyone like raspberry ketone?
    I know where to get it cheap.
    My web page: raspberry ketone online

    OdpovědětVymazat
  7. Ploskořez je přesně to, co potřebuji. Nerada ryju, bolí z toho záda, nerada kosím, z toho jsem celá namožená, nerada se ohýbám, to mě bolí celý člověk. Ráda používám plecí rámeček na dlouhé násadě, osekávám s ním i plevel, ale pořád jsem toužila po nějakém lepším a ostřejším "rámečku". A ejhle, dnes jsem ho našla na internetu! Hurá!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasne primarni ucel ploskorezu je podmytani. Protoze to jde tak snadno jste ochotna/ochoten podmitat i 2x do tydne a to je cele kouzlo. Moje osobni zkusenost (v porovnni s rameckem) je, ze ploskorez se (pri dobre nastavenem uhlu) mnohem ochotneji sam zahrabe pod hlinu a pak s nim uz pomerne snadno vodorovne pohybujete cca 2-3cm pod pvrchem a plevel hyne pred ocima. Na rozdil od ramecku ploskorez plevel nezachytava a nemusi se cistit. Kdyz rameckem narazite na vetsi plevel/koren, zachyti se, namota se, brit prestane rezat a zacne hlinu hrnout. Vysledkem je hluboka brazda a vam nezbyde nez ramecek vytahnout, vycistit, znovu pracne dostat do zeme a naledne cely zahon uhrabat, protoze vypada jak tankodrom. Ploskorezem zahon "podmitnete" tak, ze plevel jeste stoji, ale uz bez korenu, takze to za par hodin zabali.
      S prominutim kecy o ohnutym plechu kazdyho prejdou az to vybalite a zjistite do kolika divnejch uhlu je to poohybne. A prave v tech uhlech je cele kouzlo. Napoprve jsem spatne nasadil nasadu, zazrak se nekonal, nadrel jsem se jako vul (respektive jako s klasickym naradim). 15stupnu zmena a vsechno bylo jinak, ploskorez hlinu rezal jak maslo. Jasne neni to raketova technika, ale pokud nemate tri roky volno a na dvore kovaci lis a netroufate si na 3D modelovani z pancerove ocele, radeji si to za cenu 5ti krabicek cigaret kupte a nevymyslejte beekoviny.

      Vymazat
  8. Mám ploskořez nově, včera jsem s ním měl premiéru. Za den jsem zpracoval asi 200 m2 záhonů, odstranil tímhle jediným nástrojem plevele, nakypřil půdu, vytvořil řádky, osel řádky a opět ploskořezem přikryl zeminou. Snadno jsem celý ploskořez přivázal dvěma krátkými gumicuky ke kolu, takže jsem takhle vyjel i na druhou parcelku co mám v zahrádkářské kolonii. Dosavadní (krátká) zkušenost je VELMI DOBRÁ.

    OdpovědětVymazat
  9. Musím souhlasit, ploskořez je výborný nástroj. Snadno se sním pracuje. Nedám na něj dopustit

    OdpovědětVymazat
  10. Dobrý den. Mám takovou otázku : Ploskořez ještě nemám,ale pořítám s jeho zakoupením, a někde jsem na netu četla,že někdo používá tzv. MOGUŠČÍK,je to údajně něco podobného ten člověk si to chválil. Jenže jsem tu nic o tom nenašla a zajímalo by mě co to je a jak to vypadá a funguje. Jestli víte,prosím o odpověď a dík za ni.

    OdpovědětVymazat
  11. To 7.12.2014: To bude nejspíše ten největší typ ploskořezu s obchodním názvem silák. Vygoogloval jsem na netu pod názvem MOGUSCIK diskusi, z jejíž kontextu to asi plyne.Viz: http://www.potravinovezahrady.cz/permakulturni-zahrada-12-drobnych-zkusenosti-a-napadu/ Taky mě tento nástroj zajímá a už jsem si ho objednal.

    OdpovědětVymazat

Komentáře prosím pouze věcné, k tématu, informačně přínosné, nikoliv pouze urážky autorů článků.
Komentáře moderuji podle svých časových možností.